Film, 15:02‘, HD, 2021-22
en:
Maria Sèthe was a painter, pianist, textile artist, model, gardener, manager, bookkeeper, housewife, and mother. For almost 50 years, she supported her husband Henry van de Velde both mentally and technically and helped him to create their heritage. But her presence remained almost invisible – only mentioned in letters, half sentences, and captured in photos as a model.
The short film redress investigates the legacy of artist Maria Sèthe and, at the same time, makes the research for this less documented biography visible. Isn‘t it time to give Maria Sèthe a space of her own in relation to Henry van de Velde‘s representation? In an attempt to show what is no longer visible, the film dissolves the boundary between fiction and documentary.
The film was created for the site specific exhibition Was das Gespenst nicht kennt Specters of the Afternoon, Kunstsammlungen Chemnitz - Henry van de Velde Museum, Chemnitz, 2021
The work was shown:
2022
Tender Hooks – Goldrausch 2022, Kommunale Galerie Berlin, Germany
RIZOMA, Photography and Moving Image Class, Prof. Tina Bara, art gluchowe Gallery, Glauchau, Germany
2021
Was das Gespenst nicht kennt – Specters of the Afternoon, Kunstsammlungen Chemnitz - Henry van de Velde Museum, Germany
de:
Maria Sèthe war Malerin, Pianistin, Textilkünstlerin, Model, Gärtnerin, Managerin, Buchhalterin, Hausfrau und Mutter. Fast 50 Jahre lang unterstützte sie ihren Mann Henry van de Velde mental und technisch, half ihm, ihr gemeinsames Erbe zu schaffen. Aber ihre Anwesenheit blieb fast unsichtbar - erwähnt in Briefen, halben Sätzen, auf Fotos als Modell.
Der Kurzfilm redress untersucht das Erbe der Künstlerin Maria Sèthe und macht gleichzeitig die Recherche nach dieser weniger dokumentierten Biografie deutlich. Ist es nicht an der Zeit, Maria Sèthe gegenüber der Sichtbarkeit Henry van de Veldes einen eigenen Raum zu geben? In dem Versuch, das nicht mehr Sichtbare zu zeigen, löst der Film die Grenze zwischen Fiktion und Dokumentarischem auf.
Der Film entstand für die ortsspezifische AusstellungWas das Gespenst nicht kennt Specters of the Afternoon, Kunstsammlungen Chemnitz - Henry van de Velde Museum, Chemnitz, 2021
Viola: Neasa Ni Bhriain, Marina Druzhinina recording: Marcus Held
Synthesizer and whistles: Alina Hype recording: Stefania Smolkina
Featuring: Alina Hype
Camera and edit: Stefania Smolkina
Film, 15:02‘, HD, 2021-22
en:
Maria Sèthe was a painter, pianist, textile artist, model, gardener, manager, bookkeeper, housewife, and mother. For almost 50 years, she supported her husband Henry van de Velde both mentally and technically and helped him to create their heritage. But her presence remained almost invisible – only mentioned in letters, half sentences, and captured in photos as a model.
The short film redress investigates the legacy of artist Maria Sèthe and, at the same time, makes the research for this less documented biography visible. Isn‘t it time to give Maria Sèthe a space of her own in relation to Henry van de Velde‘s representation? In an attempt to show what is no longer visible, the film dissolves the boundary between fiction and documentary.
The film was created for the site specific exhibition Was das Gespenst nicht kennt Specters of the Afternoon, Kunstsammlungen Chemnitz - Henry van de Velde Museum, Chemnitz, 2021
de:
Maria Sèthe war Malerin, Pianistin, Textilkünstlerin, Model, Gärtnerin, Managerin, Buchhalterin, Hausfrau und Mutter. Fast 50 Jahre lang unterstützte sie ihren Mann Henry van de Velde mental und technisch, half ihm, ihr gemeinsames Erbe zu schaffen. Aber ihre Anwesenheit blieb fast unsichtbar - erwähnt in Briefen, halben Sätzen, auf Fotos als Modell.
Der Kurzfilm redress untersucht das Erbe der Künstlerin Maria Sèthe und macht gleichzeitig die Recherche nach dieser weniger dokumentierten Biografie deutlich. Ist es nicht an der Zeit, Maria Sèthe gegenüber der Sichtbarkeit Henry van de Veldes einen eigenen Raum zu geben? In dem Versuch, das nicht mehr Sichtbare zu zeigen, löst der Film die Grenze zwischen Fiktion und Dokumentarischem auf.
Der Film entstand für die ortsspezifische AusstellungWas das Gespenst nicht kennt Specters of the Afternoon, Kunstsammlungen Chemnitz - Henry van de Velde Museum, Chemnitz, 2021
Viola: Neasa Ni Bhriain, Marina Druzhinina recording: Marcus Held
Synthesizer and whistles: Alina Hype recording: Stefania Smolkina
Featuring: Alina Hype
Camera and edit: Stefania Smolkina